CEPR - Center for Economic and Policy Research

Multimedia

En Español

Em Português

Other Languages

Home Publications Blogs The Americas Blog

la-blog-logo

Analysis Beyond the Echo Chamber

  FB-logo  Subscribe by E-mail  


Gaga for Freedom of the Press? Print
Written by Dan Beeton   
Tuesday, 09 October 2012 15:39

Pop star Lady Gaga visited WikiLeaks founder Julian Assange this week at the Ecuadorean embassy while in London, meeting with him for a reported five hours.

Gaga and Assange

Perhaps Lady Gaga understands some things that seem to elude the majority of the media: Assange's importance as a defender of freedom of the press and freedom of information.

Assange remains at the embassy while the Ecuadorean government attempts to negotiate a solution to the stand off with Swedish authorities - who refuse to guarantee Assange would not be extradited from Sweden to the U.S., to face possible charges under the Espionage Act, despite appeals from the likes of Amnesty International - and the U.K. - which refuses to guarantee Assange safe passage.

Gaga dressed as a witch, in a possible reference to the "witch-hunt" against Assange, which Assange denounced in an August speech from the embassy.

 
Venezuelan Elections: Live Blog Print
Written by CEPR   
Sunday, 07 October 2012 06:10

UPDATE 11:21: CEPR press release:

Chávez Re-Election Continues Trend of Left Governments Re-elected in South America

Economic Growth, Expansion of Welfare State Likely to Continue for Many Years

For Immediate Release: October 7, 2012

 

Washington, D.C.- Hugo Chávez’ re-election to another 6-year term shows that Venezuela, like the rest of South America, prefers governments of the left that have improved living standards and greatly reduced poverty and inequality, said Mark Weisbrot, Co-Director of the Center for Economic and Policy Research (CEPR) in Washington, D.C.

“Chávez is often portrayed as though he were from Mars, but really the similarities between what he has done and what his neighboring left governments have done are much greater than the differences,” said Weisbrot. 

Contrary to many press reports, the vote was not close, as CEPR had predicted it would not be.

[More here.]

UPDATE 11:04: Henrique Capriles now making concession speech.

UPDATE 10:41: Official results: With 81 percent voter participation, Chavez - 54.43 percent; Capriles - 44.47 percent of the vote. (Remaining going to minor candidates.)

UPDATE 10:34 PM: RESULTS BEING ANNOUNCED NOW, HERE.

UPDATE 10:00 PM: Election monitors await the announcement of official results:

CNE

UPDATE 9:55 PM: An election monitor in Tachira state reports:

turnout here approached 90%, a tribute both to the CNE's preparation and organization, the dedication of the civil servants who spent long hours at the stations and, most important, to the Venezuelan people who are actively engaged in who leads their government. Despite the huge numbers, and the early difficulties with long lines and a couple of malfunctioning machines, no one reported any significant problems or concerns about the security of the process.

UPDATE 9:49 PM: An election monitor in Zulia state reports:

in Maracaibo [at] Unidad Educativa Nacional Privada Nuestra Senora del Pilar with 14 mesas and 7482 voters.  This is our largest voting place. ...but was almost empty with vote at 70- 84%. Only minor problems with one machine eating paper receipts; one could be read the other one could not. All quiet.

X vs x with 4 null were results 388 voters 433 entitled to vote. They are now doing paperwork. The null votes were because people pressed the vote button without first pressing the candidate button. Pulling ballots out one at a time and reading them off while another woman is writing results on large form.

UPDATE 9:27 PM: An election monitor reports:

Just spent almost 2 hours at a school in Pq Altagracia, a few blocks from the Presidential palace, witnessing the closing of two mesas and audit (citizens' verification) of one. To ensure all the electronic votes exactly match the paper receipts reviewed by the voters and deposited in the boxes, a random selection of 54% of the 39,000 machines are audited in an open process with witnesses from both parties and, in our case, a group of 15-20 international acompañantes.

Venezuela has "fusion" voting, where a single candidate can run for any number of parties. Chavez is running for 12 parties, Capriles for 19. When you vote you press a picture of your candidate in the box of the party you support.
...

Right now our bus is taking us down streets packed w Chavistas blowing horns, setting off firecrackers and shouting.

We're on our way the CNE headquarters to hear Tibisay Lucena announce the results. Probably we'll be there for several hours.

UPDATE 9:20 PM: Some Venezuela observers are noting that Chavez campaign head Jorge Rodriguez apparently predicted the early release of an exit poll, via the ABC newspaper in Spain, that would show Capriles in the lead, and thereby give the opposition the pretext to claim fraud if the results do not turn out that way. As we have already noted, ABC ran such a story earlier today.

Deutsche Press Agentur reported Rodriguez's prediction on October 2. (H/T to Lee Brown of the Venezuela Solidarity Campaign).

 

Read more...

 

 
Carter Center Affirms a Clean Electoral Process and Secret Ballot in Venezuela; U.S. Media Offers a Contrasting View, Without Evidence Print
Written by Dan Beeton   
Saturday, 06 October 2012 15:57

The Carter Center released its pre-election report on the Venezuelan electoral process yesterday. The response from the U.S. media has, with the exception of a few wire service articles, been silence. Instead, papers such as the Los Angeles Times, New York Times, and Washington Times have, in recent days, raised the specter of possible fraud, government recrimination against opposition voters, and possible violence that could result from people not accepting the election’s outcome. The Washington Times, for example, began an article Thursday by reporting:

With Venezuelan President Hugo Chavez facing the most serious re-election challenge of his 14-year reign, international observers are bracing for the possibility of social unrest if the outcome is close when voters go to the polls Sunday.

“I think the probability of upheaval and protests increases the closer the vote gets,” said Christopher Sabatini, senior director of policy at the Americas Society and the Council of the Americas in New York.

A close vote count between Mr. Chavez and his fresh-faced challenger Henrique Capriles Radonski may trigger a street-level clash between viscerally opposed supporters of the two.
“There are rumors that Chavista armed organizations are ready to come down from the hills should Capriles win,” said Mr. Sabatini. “The other side is that if Capriles loses in a squeaker, his supporters have some pretty good basis to claim fraud.”

The New York Times, as we noted yesterday, interviewed an opposition voter who claimed to be afraid to vote for Capriles since it might put her future career in jeopardy – despite being perfectly willing to be cited by name in the Times article, and despite making her political inclinations very clear on social media.

The Los Angeles Times, meanwhile, reported yesterday:

For Capriles to win, many voters who lean in his direction will have to overcome fear that they will lose their jobs or benefits in the event of a government change, that there will be an increase in political violence if Chavez loses, or that the government somehow will find out they voted for Capriles and take retribution.

So what does the Carter Center say about the possibility of fraud, and ballot secrecy?

Read more...

 

 
Oops! Embarrassing Quote in NYT Article Says a Lot About NYT Reporting on Venezuela Print
Written by Mark Weisbrot   
Friday, 05 October 2012 15:23

In a stunningly one-sided article two days before the Venezuelan election, the New York Times creates a frightening picture of a deteriorating society in which citizens are afraid to vote against the incumbent president, Hugo Chavez:

“I’m not going to take the risk,” said Fabiana Osteicoechea, 22, a law student in Caracas who said she would vote for Mr. Chávez even though she is an enthusiastic supporter of Mr. Capriles. She said she was certain that Mr. Chávez would win and was afraid that the government career she hopes to have as a prosecutor could be blocked before it begins if she votes the wrong way.

“After the election, he’s going to have more power than now, lots more, and I think he will have a way of knowing who voted for whom,” she said. “I want to get a job with the government so, obviously, I have to vote for Chávez.”

OK, so she is giving the NYT her name but afraid to vote in an election that international observers believe to be conducted by a secret ballot.  Strange.  This might have made an inquisitive reporter do a google search on her name.

He would have found this among dozens of opposition tweets:

obo6sxqj tw1


So, she tweets constantly against the government but is afraid to vote against it in an election process that Jimmy Carter said, a few weeks ago, was the best in the world.

The rest of the article is about as believable as this witness.  For those who don’t follow the NYT coverage of Venezuela, for years it has not been very distinguishable from that of Fox News.  Or the Washington Post.  Hence the consensus of all Very Serious People on Venezuela that it is a scary, authoritarian place to live.

The article also pretends that Chávez has an advantage in the media; however the government has only a small portion of the media, with most remaining pro-opposition.

UPDATE (5:00pm): The Carter Center has told the media that fears of electoral fraud in Venezuela are unfounded.

 
Newsweek Takes a Page from the Weekly World News in Venezuela Commentary Print
Written by Dan Beeton   
Thursday, 04 October 2012 15:03

Newsweek has a commentary piece this week by Venezuelan journalist Boris Muñoz which cites anonymous sources as suggesting that Hugo Chávez’s cancer is but a cleverly designed conspiracy meant to distract Venezuelans from the country’s problems:

As someone very close to Chávez told me (anonymously as he feared falling out of favor with the supreme commander), it was a welcome distraction from the wear and tear of years of failed policies. Chávez “has drawn attention away from the big problems of his administration such as its incompetence, corruption, and bureaucracy, and the nation’s criminal violence,” the source said. “He has created this dramatic scenario to ... seduce the masses because he knows that, terminally ill or not, this is his last chance.”

Indeed, even some members of his inner circle suspect that Chávez’s long battle with cancer is really an elaborate charade masterfully orchestrated in complicity with the government of Havana— and one that might win him yet another term, perpetuating his presidency for another six years.

Never mind for a minute the idea that someone “very close to Chávez” describes his administration as “incompetent” and “corrupt” – “members of his inner circle” suggest Chávez never had cancer at all! With the help of those ingenious Cubans, he successfully duped the Venezuelan people – and so many naïve journalists, including Dan Rather – into believing he was in a life and death struggle against illness, even appearing take on a more plaid complexion, and have his hair fall out! In publishing this article, Newsweek has moved into Weekly World News territory, ala stories such as “Dick Cheney is a Robot” or the harder to believe “Hillary Clinton Adopts Alien Baby.”

While considering this sinister plot, recall how derisively the media generally reacts to Chávez’s assertions regarding assassination plots and U.S. government subterfuge in Venezuela – even though the U.S. role in the 2002 coup, in which Chávez was removed from office is well documented.

Newsweek has never reported the Venezuelan government’s slashing poverty in half, cutting extreme poverty by 70 percent, or even Venezuela’s strong economic growth once the government got control over the oil sector. And Newsweek has barely reported (save for this 2004 article) on one of the most important stories in Latin America’s modern history, one which helps explain the region’s shift to the left: the historic and unprecedented economic failure from 1980 – 2000. But it has plenty of space for wild Hollywood-style conspiracy stories.

 
Economic Growth in Venezuela Print
Written by Mark Weisbrot   
Thursday, 04 October 2012 13:32

Some press reports have noted Venezuela’s economic growth lately, in looking at Chávez’s track record in the run-up to Sunday’s presidential election.  For example, the Associated Press wrote that “the economies of Brazil, Chile, Peru and Argentina all have expanded more rapidly than Venezuela’s since Chávez took office in 1999, recording average growth between 3 and 5 percent a year.”

It is important to have a reasonable base of comparison. It is not reasonable, for example, to include the years 1999-2003 in looking at the Chávez government’s growth record.  During these years, the government did not have control over the national oil industry; even worse, it was controlled by people who, according to the prominent Venezuelan opposition journalist Teodoro Petkoff, had a strategy of “military takeover.”  Not only the military coup of 2002, but the management-led oil strike of 2002-2003 was devastating to the economy, inflicting a loss of about 29 percent of GDP.

For an analogy, imagine that in the U.S. the Federal Reserve were controlled by people who were trying to destroy the economy so as to topple the government. Clearly it would not be reasonable to hold the executive branch responsible for the resulting state of the economy.

However, for economists it would also not be fair to measure growth in Venezuela from 2003, since that would be measuring from the bottom of a deep recession.

A reasonable comparison would be to use 2004, since by that year the economy had recovered to its pre-recession GDP.  By that measure, as seen in the table below, Venezuela has had decent growth.  If compared to the countries cited by AP, Venezuela’s growth is significantly better than Brazil and slightly higher than Chile.  Argentina and Peru are the outliers during this period, the fastest growing economies in the region.  Mexico is the outlier at the low end, the worst performing economy in the region.

Of course the better measure would be per capita GDP growth, and Venezuela would do somewhat worse there by comparison because it has higher population growth than some of its neighbors. But the press doesn’t use that figure, and the point of this exercise is just to show that if we are going to evaluate economic performance under Chávez, it’s really not fair to include the 1999-2003 years.

For Venezuelans, another relevant comparison might be to the pre-
Chávez years.  From 1980-1998, Venezuela was the worst-performing economy in South America, in a period during which the region suffered its worst long-term growth failure in a century.  Per capita income actually fell by 14 percent, and inflation was much higher (33 percent annually) than during the Chávez years (22 percent average).

vza-growth-2012

 

 
Attacks on Freedom of the Press…in Paraguay and Honduras (is anybody listening?) Print
Written by Sara Kozameh   
Wednesday, 03 October 2012 11:36

Last week, my colleague and fellow-blogger Jake Johnston, wrote a blog post on the attacks to freedom of the press in Chile, pointing out that media reports and U.S. based human rights organizations often focus on attacks on the press in countries that have elected left leaders, but somehow fail to report on attacks on freedom of the press in other countries.

One would think that the media and human rights organizations would pay specific attention to possible attacks on freedom of the press in countries that have recently suffered breakdowns of the democratic process, particularly in cases where  coup d’états have occurred, such as in Honduras three years ago, or more recently, Paraguay.

Hondurans continue to endure the harsh repercussions caused by the coup that ousted President Manuel Zelaya in June of 2009 that include widespread political repression, political assassinations and attacks on freedom of the press -not limited to the assassination of journalists- 25 of them since the coup to be exact.

So, after the parody of political impeachment, or the “parliamentary coup”, as others have called the ouster of President Fernando Lugo in Paraguay this past June, reporters and human rights organizations should have been more aware of incidents that could result in censorship and attacks on freedom of the press. Nonetheless, when workers at TV Pública, a state-owned public TV channel, denounced political persecution by the new Franco government after 27 of them were fired for having criticized the coup in June, U.S. media and human rights organizations did not seem to have taken notice. Nor did they take notice two weeks ago when the Union of Journalists of Paraguay (SPP) denounced threats, aggression and intimidation against two reporters, by President Franco and his brother and senator César Franco. In the run up to the April elections that are supposed to restore legitimacy to the government in Paraguay, the French organization Reporters Without Borders, which has noticed the attacks to freedom of the press in Paraguay since the coup, says that the climate is worsening and that pluralism in the press is likely to deteriorate.

The egregious attacks on freedom of the press in Honduras following its coup three years ago should make clear the need for international monitoring by the media and human rights organizations anytime that the breakdown of democracy becomes an issue. Let’s just hope that the situation in Paraguay improves, but in the case that it doesn’t, let’s hope that attention from the press and human rights organizations does. 

 
May 11 Shooting Incident in Ahuas, Honduras: Honduran Agents Say the DEA Was in Charge Print
Written by Dan Beeton   
Wednesday, 03 October 2012 10:37

It didn’t receive much attention in the international media, but an important report on the May 11 DEA-related shooting incident in Ahuas, Honduras, which killed four people and injured several others, was released at the end of August. Its conclusions and recommendations are consistent with many in the report that CEPR released, also in August (co-authored with experts from the human rights organization Rights Action): the U.S. DEA appears to have taken a lead -- not merely a “supportive” role -- in the operation; the “official” story presented by Honduran and U.S. officials has several important inconsistencies; and that the U.S. government should conduct its own, independent investigation of the incident (a thorough investigation, to be made public, looking at all the evidence – as opposed to the internal DEA investigation which does not seem to have gone anywhere). Notably, the report departs sharply from the conclusions reached by the official Honduran investigation, as recently reported to the Associated Press.

But the report’s significance lies not merely in its conclusions, but its source: is by the National Commission of Human Rights, a Honduran government agency that has been criticized for turning a blind eye to many human rights violations and for supporting the June 2009 coup d'etat. The report was issued under the leadership of human rights ombudsman Ramon Custodio, and his calls for an independent U.S. investigation were reported in the Honduran press (even if they were ignored by the U.S. media). The report is also important because it is based on interviews of the Honduran Tactical Response Team members involved in the May 11 operation – interviews which the CEPR/Rights Action researchers were not able to conduct.

The original report in Spanish is posted here; we have posted a translation to English here. It finds:

- "All members of the TRT have stated that they only receive orders from American superiors and that they don't report anything, neither before nor afterwards, to their legal Honduran superiors, given that they ultimately don't deal with orders or logistics of any sort."

- "The Honduran authorities have not been able to interview the FAST Team members of the DEA because they are unable to identify them, even though they have made statements to CNN."

- "The declarations of the police officers who participated in the operation are contradictory in various parts, both between themselves as well as with the declarations of the victims."

- The report mentions that, according to the TRT members, the automatic rifle and ammunition mentioned among the objects confiscated during the operation, were found not in the "drug boat" but in another pipante docked at the Landin.

- The report casts doubt on a key part of the TRT testimonies, stating that "A logical and reliable explanation has not been provided as to how the pipante with the victims, coming from Barra Patuca, was able to come close to the boat with the FAST and TRT personnel and the drugs, without difficulty given that one or two helicopters were flying over the boat to protect it and provide it with preventive security."

It is notable that the report makes reference to this CNN video, in which now-former DEA attaché in Honduras, Jim Kenney, explains his responsibility for the vetting and training of the TRT agents.

And here are some of the recommendations that the report makes:

- "CONADEH - in the most respectful way- requests that the Senate Judiciary Committee of the United States and the Judicial Committee of the House of Representatives of the United States of America begin an in depth investigation of the issues raised during this operation."

- "We advise the National Police and the Armed Forces to cease to allow foreigners to have direct command over our personnel again."

 
The U.S.'s War on Drugs and Violence in Mexico Print
Written by Stephan Lefebvre   
Tuesday, 02 October 2012 13:45

The full Department of Justice Inspector General (DOJ/IG) report from the ‘Fast and Furious’ disaster was released on the 19th of September.  Coming on the heels of the Caravan for Peace with Justice and Dignity, which ended its month-long campaign around the United States last a week earlier, it is timely to think about several present-day realities: the paralysis afflicting policy makers around the topic of gun control, the Obama administration’s doubling down on Drug War policies, and the ongoing violence that affects people in Mexico, the U.S. and many communities in Central and South America.

Our government plays a crucial role in facilitating gun violence in Mexico (as well as throughout the region and in the U.S. itself), both by refusing to push for sensible gun control laws and by failing to enforce the laws already in place.  Between the calendar years 2007 and 2011, almost 70% of the 99,000 firearms that were recovered in Mexico and submitted to the Bureau of Alcohol, Tobacco, Firearms and Explosives (ATF) were U.S.-sourced.  U.S.-sourced here means that the firearms were manufactured in the U.S. or they were legally imported into the U.S. under the auspices of a federal firearms licensee (FFL). 

These numbers are likely to be very low estimates, as they only count guns successfully confiscated and turned over to the ATF for tracking, and they indicate that the U.S. is a huge part of the problem.  Rather than engaging in a serious review of current drug policy, the Obama Administration has focused on defending itself against allegations surrounding the “Fast and Furious” scandal, contributing to the paralysis that we have been seeing with policy makers around the issue of gun control, and even today this Administration continues to express enthusiasm for the War on Drugs in its current form.

When it comes to sensible gun control laws, it is clear that new laws are needed.  Here is another excerpt from the DOJ/IG report:

It is legal for a non-prohibited individual in Arizona to purchase an unlimited number of firearms from an FFL at any time. It is also legal for a non-prohibited person to pay for firearms in cash and to then transfer, sell, or barter those firearms to a non-prohibited third party.  (pp. 139-140)

It seems to me that ‘unlimited number of firearms’ is precisely what the movement towards sensible gun laws is trying to fight against—and if you have any doubt,  consider that the 5 individuals in the Fast and Furious case purchased over 100 guns each, and the one with the most purchases bought 723 weapons!

 
Media Bias in Venezuela Print
Written by Mark Weisbrot   
Tuesday, 02 October 2012 10:55

Everywhere you look, there are people who are taking seriously the claim that Venezuelan President Hugo Chávez has a big media advantage over the opposition in the upcoming elections.  The Committee to Protect Journalists, in their latest report [PDF] on Venezuela, states that “a vast state media presence echoes the government’s positions,” and refers to the government as having a “media empire.”

From the Wilson Center’s latest report [PDF], we read: “Media coverage is not even moderately balanced.  . . . In television, the government’s predominance is overwhelming; it was estimated that by 2007 it controlled seven national television channels and 35 open community channels."

These statements are false and misleading, but they are adopted uncritically in almost all mainstream media coverage.  In fact, state TV had about 5.9 percent of the audience that watches television in Venezuela in 2009-2010. These data were gathered by AGB Panamericana de Venezuela Medición S.A., a local affiliate of Nielsen Media Research International, and are probably as reliable as Nielsen ratings in the United States. The data were collected through equipment boxes placed in each home, measuring minutes of each channel watched. A representative sample of 1000 households was constructed and data were gathered over ten years.

Thus, the above statements are similar to claiming that PBS TV, the public TV in the U.S., dominates broadcast TV in the United States.  Most of the major newspapers (e.g., El Nacional, El Universal) are also strongly against the government.  According to CONATEL data, only about 14 percent of radio is publicly owned; and since there is more strongly anti-government radio in Venezuela than TV, the opposition almost certainly has more advantage in radio than in other media.

Chávez, of course, regularly does cadenas – speeches which interrupt regular TV programming. But it is difficult to judge whether these speeches can balance the overwhelming media bias against the government.

There are also polling data indicating that the private, opposition media’s dominance in Venezuela has a significant influence on political beliefs. For example, an Associated Press-Ipsos poll conducted in November 2006, just before the last presidential election, showed that “57 percent of respondents were at least somewhat concerned that people could face reprisals for how they vote,” with only 42 percent “very confident their votes would be kept secret.” This was a theme repeatedly transmitted through opposition media. In fact, there is a secret ballot and it is no more possible for the government to know how someone voted in Venezuela than it is in the United States, Germany, or Sweden.

The misrepresentation of the media is part of the ongoing gross misrepresentation of Venezuela throughout media and foreign policy circles, which has reached the point where almost anything can be said about Venezuela and remain unchallenged, so long as it is negative.

 
<< Start < Prev 21 22 23 24 25 Next > End >>

Page 24 of 25

CEPR.net
Support this blog, donate
Combined Federal Campaign #79613

About The Americas Blog

The Americas Blog seeks to present a more accurate perspective on economic and political developments in the Western Hemisphere than is often presented in the United States. It will provide information that is often ignored, buried, and sometimes misreported in the major U.S. media.

For more information, sign up for our Latin America News Roundup or visit the archives.

Argentina Bolivia Brazil Chavez Colombia congress coup cuba DEA ecuador election elections Honduras human rights latin america Maduro media coverage mexico NSA oas police Snowden State Department venezuela world bank

+ All tags